sila klik untuk kehidupan lebih bahagia

Selasa, 31 Ogos 2010

Operasi Malam Merdeka

Di dalam kita menyambut Hari Kemerdekaan ke 53, ada juga insan-insan lain yang menyambut dengan cara yang tersendiri. Insan-insan ini meraikan dengan cara "beramasmesra" dengan pasangan masing-masing di bilik hotel.

Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), dalam Operasi Sayang telah menahan 22 pasangan kerana berkurung di dalam bilik dengan pasangan bukan muhrim.

Ops Sayang bermula jam 11 malam dan berakhir jam 4 pagi. JAIS menyasarkan hotel-hotel bajet di sekitar Shah Alam, Klang dan Petaling Jaya.

Kebanyakan pasangan mendaftar bilik dengan nama masing-masing tetapi hanya menggunakan sebuah bilik; mungkin untuk mengaburi mata pihak berkuasa.

Kesemua pasangan yang berusia antara 20-30 tahun di bawa ke ibupejabat JAIS dan jika sabit kesalahan boleh didakwa mengikut Seksyen 29, Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995 yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM3,000 atau penjara dua tahun atau kedua-duanya.

Namewee

Hari kemerdekaan dan Namewee seolah-olah ada perkaitan yang sukar difahami, tiap kali menjelang hari kemerdekaan, tiap kali itu juga nama Namewee timbul.

Namewee yang suka mencari publisiti dengan cara kotor ini sekali lagi membangkitkan kemarahan rakyat Malaysia pada bulan kemerdekaan ini.



Terbaru, polis mengesahkan telah menerima empat laporan berhubung klip video berbaur perkauman terbaru oleh pemuda dari Muar Johor, Wee Meng Chee atau dikenali sebagai Namewee.

Menurut ketua polis Johor DCP Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff, "Kita akan menyiasat kes ini di bawah Seksyen 4(1) Akta Hasutan 1948 yang membawa hukuman denda tidak lebih RM5,000 atau penjara tidak lebih tiga tahun atau kedua-duanya sekali."

Klip video terbaru Namewee itu bertujuan mengutuk seorang pengetua sekolah menengah di Kulaijaya yang dilaporkan mengeluarkan perkataan berbaur perkauman semasa perhimpunan sekolahnya pada 12 Ogos lalu.

Namewee dalam klip video itu antara lain mencerca guru berkenaan serta menyebut Kementerian Pelajaran Malaysia sebagai kurang ajar serta menunjukkan isyarat lucah.

Tilawah Al-Quran Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI)

Tilawah Al-Quran Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI), berlangsung di Melaka, selamat melabuhkaan tirainya. Tilawah yang menyediakan hadiah untuk pemenang setiap kategori wang tunai RM10,000, piala iringan dan sijil penyertaan, tempat kedua menerima RM7,000, piala iringan dan sijil penyertaan dan tempat ketiga RM5,000, piala iringan dan sijil penyertaan.



Numan Pimbayaya,27, daripada Mindanao, Filipina menjuarai Tilawah Al-Quran dengan memperolehi 89% markah. Qariah terbaik dimenangi oleh wakil Johor, Suraya Abu Hassan, 39.

Seramai tujuh qari dan sembilan qariah luar negara menyertai pertandingan itu antaranya dari Filipina, Afrika Selatan, Singapura, Thailand dan China.

Isnin, 30 Ogos 2010

Lokasi Maut di Besut

Kepada yang nanti balik beraya dan melalui daerah Besut, sila berhati-hati kerana polis telah menyenaraikan 6 lokasi maut yang sering berlaku kemalangan di daerah itu.

- Kilometer 88-102 Jalan Kuala Terengganu-Kota Bharu antara Kampung Anak Ikan ke Mak Sara Jerteh
- Kilometer 103-133 Jalan Kuala Terengganu-Kota Bharu antara Kampung Seberang Jerteh hingga Kampung Bukit Yong
- Kilometer 1-15 Jalan antara Jerteh ke Kuala Besut
- Kilometer 1-19 Jalan Jerteh ke Bukit Puteri
- Kilometer 1-30 Jalan Jerteh ke Keruak, di Hulu Besut
- Kilometer 1-19 antara Jalan Kampung Raja ke Kampung Beting Lintang



Selain selekoh, kawasan-kawasan ini berbahaya kerana terdapat banyak kampung dan ternakan melintas.

Jumaat, 27 Ogos 2010

Cinta Kirana - Episod 12

Bagi yang ketinggalan menonton Cinta Kirana episod 12, kat sini pakcik sediakan sipnosis Cinta Kirana.



Cinta Kirana Episod 12

Galang yang mengetahui sifat riana yang sebenarnya lalu memtuskan hubungannya dengan Riana. Riana shocked tapi tidak bisa melakukan apa apa.

Galang dan Rama lalu pergi dan mencari Kirana. Galang menemui Kirana dan mengungkapkan perasaannya dan meminta Kirana mau bertunangan dengan dia. Kirana menerima dengan senang hati.

Galang menemui Kirana dan memintanya untuk bertunangan. Kirana senang. Baim yang tanpa sengaja mendengar berita ini, patah hati. Kirana lalu menemui Baim dan mengatakan kalau ia sangat menyayangi Baim. Namun hanya sebagai sahabat. Baim mencoba menerima semua itu.

Hari pertunangan pun dilaksanakan. Sita dan Rama sangat bahagia melihat kedua cucu mereka bersatu. Sementara Aida hanya terdiam. Rama lalu meminta Aida untuk belajar menerima Kirana sebagai bagian dari keluarga mereka.

Galang dan Rama harus pergi keluar kota untuk urusan bisnis. Saat itulah Aida mulai membuka diri dan menerima Kirana.

Saat di tengah perjalanan, Galang menelepon Kirana. Karena tidak memperhatikan jalanan, mobil Galang bertabrakan dengan mobil lain yang melaju kencang dari arah yang berlawanan. Rama terluka hebat di kepalanya, sementara Galang terjatuh ke dasar bukit.

Rabu, 25 Ogos 2010

150 juta - Fynn Jamal

150 juta oleh fynn Jamal. Pakcik pun tak sure sangat apa lagu ni. cuma ramai yang memperkatakan tentang lagu ni. Pakcik tgk dalam youtube pun ada pelbagai versi. tak tau mana yang ori... maybe para pembaca boleh tlg pakcik..





Lirik...

Untuk kali keseratus lima puluh juta
Mereka tanyakan engkau soalan yang sama
“Eh kenapa kau masih lagi mahukan dia?”
“Apa kau buta, apa kau pura-pura suka”
Di seratus lima puluh juta kali itu
Di depan semua engkau tarik tangan aku
Yang sedang buat muka kosong tak ambil tahu
Sambil ketawa engkau bilang satu per satu
“Dia mungkin bengis seperti singa”
“Tapi dia nangis tonton cerita Korea”
“Dia mungkin keras bila bersuara”
“Tapi dia jelas, jujur apa adanya”
“Aku lagi kenal dia”
Dah lebih seratus lima puluh juta kali
Aku pesan padamu apa yang bakal jadi
Engkau dan aku ada mungkin tidak serasi
Engkau sangat manis, aku ini pula dawai besi
Di setiap seratus lima puluh jutanya
Aku pun dalam hati semacam tak percaya
Apa kau lihat pada aku jujurkan saja
Terus kau cubit dagu aku, sambil berkata
“sayang mungkin baran tak kira masa
tapi sayang tahan kalau yang salah saya
sayang mungkin saja keras kepala
tapi sayang manja bila kita berdua–
saya kenal sayang saya”
Buat apa dicerita
Bahagia kita rasa
Biar tak dipercaya
Peduli orang kata
Baju ronyok tak apa
Asal pakai selesa
Berkilau tak bermakna
Kalau hati tak ada
Aku lebih bengis dari sang naga
Tapi bisa nangis semata demi cinta
Suaraku keras tak berbahasa
Kerna aku rimas gedik mengada-ngada
Aku mudah baran tidak semena
Mana boleh tahan angin cemburu buta
Dan aku sengaja tunjuk keras kepala
Aku punya manja, kau saja boleh rasa
Rahsia kita berdua..

Selasa, 24 Ogos 2010

Bapa mangsa mercun direman

Bapa kepada kanak2 yang maut akibat letupan stor mercun ditahan reman hari ini. Ayub Abd Rahman, 29, ditahan reman 3 hari untuk membantu siasatan. Perintah itu dikeluarkan oleh Pendaftar Mahkamah Sesyen Kuala Terengganu, Mohd Erman Che Mat.

Imbas kembali dalam kejadian letupan stor mercun itu, kejadian kelmarin itu telah menyebabkan anaknya, Khairul Arif maut dan mayatnya tersangkut di atas pokok setinggi 15 meter. Dua mangsa lain ialah Modh Asrizan Muda, 22, dan Mazlan Abdullah, 29. Kedua-dua mangsa masih dirawat di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HNSZ).

Kes itu akan disiasat mengikut Seksyen 117 Kanun Acara Jenayah bagi membantu siasatan di bawah Seksyen 8 Akta Bahan Letupan 1957 yang jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman penjara sehingga tujuh tahun dan denda tidak lebih RM10,000.

Diskaun Servis Kereta


Seringkali bila tiba musim perayaan, cakap tentang balik kampung, servis kenderaan menjadi satu kewajipan dan yang menggembirakan, para pengeluar kenderaan ada menyediakan diskaun servis kereta.



Bayangkan jika kenderaan yang tidak diservis, tiba-tiba buat hal di lebuhraya, alamatnya lambat lah sampai.

Proton memberi diskaun 50 peratus untuk upah tenaga kerja sempena hari raya ini. Promosi diskaun ini bermula Selasa lepas hingga 1 Syawal ini.

Honda pula memberi diskaun untuk kenderaan honda yang diservis dari 1 Julai hingga 30 September.

Hyundai pula mengadakan promosi dari Jumaat yang lalu hingga 1 Syawal.

Justeru, pakcik harap para pemilik kenderaan mengambil kesempatan menyelenggara kenderaan mereka.

"BIAR MURAH, TAPI SELAMAT"

Ahad, 22 Ogos 2010

Pelajar Tadika Maut Stor Mercun Meletup

Seorang kanak-kanak maut, manakala dua lagi cedera parah apabila sebuah rumah yang dipercayai dijadikan stor simpanan bunga api dan mercun meletup di Kampung Seberang Baruh, Chabang Tiga di sini kira-kira jam 12.30 tengahari tadi. Pelajar Taman didikan Kanak-kanak (tadika) Kampung Losong Atap Zin, Terengganu, Khairul Arif Ayob, 6 tahun telah tercampak setinggi 15 meter ke atas pokok dalam letupan itu.

Menurut seorang saksi Nor Shafli Azhar, 36, berkata mayat Khairul Arif yang mengalami kecederaan teruk di bahagian kepala, tersangkut di atas pokok berdekatan telah diturunkan oleh orang ramai sebelum membawanya ke hospital.Menurutnya lagi, kaki seorang lelaki hampir hancur, selain mengalami kecederaan di bahagian badan manakala seorang lagi mangsa juga mengalami kecederaan parah di bahagian kaki.

Bahaya bermain mercun ini memang semua orang dah tau. Harap kegiatan ini dapat dihentikan agar tiada lagi nyawa terkorban sia2.

Ingatan Daripada Nuffnang

Surat ingatan nuffnang ni pakcik cilok dari zonpanas.com
Nuffnang nak ingatkan semua bloggers pasal tindakan penggantungan dan penyingkiran pada bloggers yang suruh2 kawan klikkan iklan untuk menjana iklan. huhu. So kawan2, berhati2 ye dalam shoutbox. kalau berminat dengan iklan tu, jemput la klik. Tapi kita tak perlu hantar "dah klik digi". Hehe. Kita faham2 sendiri.

Dear Nuffnangers,

As you might already know, there are 2 different types of campaigns from Nuffnang: Metered (mCPM) Campaigns , which pay according to the number of visitors who see the ads; and Cost-Per-Click (CPC) campaigns, which pay bloggers based on the number of clicks generated on the ads.

It has come to our attention that certain groups have been committing click fraud, which is defined as clicking on CPC advertisements intentionally just to generate earnings for a blog’s owner. Do note that this act is an abuse of our Terms & Conditionsunder Section 6.

Banner ads are only supposed to be clicked on if the viewer is interested to find out more about the advertising campaign, and not for the intention of earning extra money. Should this situation worsen, the frequency of ad campaigns might be significantly reduced as we’ll only be able to sell ad spaces on blogs with no click fraud record.

Our system is capable of tracking these illegal actions which are documented and if necessary, be used as evidence for any legal purposes. In the past, Nuffnang has suspended and banned various individuals and groups for committing this offence. However, as the number of bloggers who commit this selfish act has been growing in an alarming rate within our community, we’re forced to be more vigilant and will take necessary action to ensure our other members of the community who do not engage in such act to suffer in the long run.

If you are aware of any of your friends or anyone who have been engaging in such acts, we would appreciate it if you could kindly advise them to refrain from doing so, as bloggers who are caught engaging in click fraud activities will be punished severely, either by suspension or termination.

Thank you for your attention.

Cheers
Blogger Relations Department
Nuffnang Sdn Bhd

Gempa Bumi di Lahad Datu, Sabah

Menurut Jabatan Meteorologi Malaysia, satu gempa bumi lemah berskala 4.0 Richter telah berlaku di 19 km dari utara Lahad Datu, Sabah, pada pukul 3.43 pagi ini.
Gempa bumi pada skala 4.0 Richter ini hanya menyebabkan gegaran yang lemah.



*Pakcik terkenang masa sekolah dulu, cikgu cakap Malaysia beruntung, bebas daripada bencana alam.

Sabtu, 21 Ogos 2010

Aishah Sinclair dapat baby perempuan

Adik kepada pelakon Ashraff Sinclair, Aishah Sinclair, telah selamat mendapat anak perempuan. Aishah telah melahirkan anaknya pada 15 Ogos 2010. Bayi tersebut dinamakan Soraya Ann. Aishah dan suaminya, Sheikh Abdul Shahnaz bergelar bapa dengan kehadiran anak pertama mereka.

Sumber: Aishah Sinclair Dapat Anak | LimauAis




Pakcik ucapkan tahniah kepada Aishah sekeluarga. Moga Ramadhan dan Aidilfitri ini lebih ceria selalu..

15,033 khatam al Quran beramai-ramai

Alhamdulillah, 15 033 murid berusia antara 10 da n 11 tahun menyertai majlis khatam al Quran beramai-ramai di Melaka hari ini.

Penyertaan ini mengatasi rekod penyertaan dari Terengganu tahun lepas sebanyak 13 877 sekaligus majlis ini tersenarai dalam Malaysia Book of Records.

Majlis khatam al Quran itu dirasmikan oleh Yang Dipertua Negeri Melaka, Tun Mohd. Khalil Yaakub.

Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Ali Rustam berkata kepada pemberita kerajaan negeri menyasarkan 70 000 murid sekolah berjaya khatam al Quran sebelum tamat sekolah rendah.
Ujar beliau, "Ini satu usaha yang baik untuk kita menanam cinta al-Quran dari muda agar mereka menjadi pelajar dan anak-anak yang soleh dan solehah."

Raja Azmi diikat jamin

Penerbit filem Raja Azmi Raja Sulaiman, lebih dikenali sebagai Raja Azmi, yang telah dikenakan waran tangkap kerana gagal hadir pada perbicaraan kes saman sivil berhubung penjualan tanah berharga RM5.9 juta melibatkan dirinya, dibebaskan hari ini dengan ikat jamin RM8,000 oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.



Mengenai kes Raja Azmi, segalanya bermula apabila seorang pemaju tanah, Hamzah Abdul Majid memfailkan saman terhadap Raja Azmi dan Mohd. Jalani berhubung penjualan dua saham tunggal milik syarikat mereka (Raja Azmi dan Mohd Jalani) iaitu Equal Alliance Sdn. Bhd. yang memiliki tanah seluas 35 ekar di Balakong, dekat sini yang dipersetujui pada harga RM4.9 juta.Perjanjian urus niaga itu ditandatangani pada 21 Mei 1995, bagaimanapun Hamzah mendakwa pasangan itu telah menandatangani perjanjian untuk penjualan hartanah yang sama kepada dua pihak lain, iaitu LBS Bina Holdings Sdn. Bhd. dan pengarah syarikat LBS, Joey Lim @ Lim Hock Guan pada 6 Jun 1996 pada harga RM5.9 juta.

Raja Azmi sebelum ini ditahan pihak polis di Ibu Pejabat Polis Ampang Jaya apabila beliau datang ke IPD tersebut untuk membuat laporan polis berhubung sebuah akhbar yang mengaitkannya dengan kes penceraian pemain badminton kebangsaan, Roslin Hashim.

Keputusan itu dibuat oleh Hakim Datuk Lim Yee Lian selepas Raja Azmi hadir ke mahkamah di sini diiringi beberapa anggota polis kira-kira 9.25 pagi tadi.
Kelihatan suaminya, Mohd. Jalani Mohd. Sidek, anak sulung dan rakan2nya turut berada di mahkamah. Mahkamah menetapkan tarikh perbicaraan itu disambung pada 29 dan 30 November dan 13 hingga 15 Disember ini.

Raja Azmi tidak hadir utk memberikan keterangan pada 12 Ogos lalu dan menyebabkan prosiding mahkamah tertangguh. Pada mulanya, suami Jailani Sidek cuba mengikat jamin isterinya namun ditolak mahkamah kerana sudah muflis. Ikat jamin Raja Azmi dibayar oleh rakannya, Zahrin Aris sebanyak RM8000.

Pengetua di Sg. Petani pula keluar kenyataan perkauman

Isu pengetua bersikap perkauman meletus lagi, kali ini pengetua di sebuah sekolah di Sg. Petani. Kata2 kurang enak itu diucapkan semasa perhimpunan rasmi di sekolah berkenaan.

Kata2 pengetua itu pada mulanya hanyalah untuk menasihati pelajar bukan Islam agar menghormati pelajar Islam yg berpuasa dengan tidak makan dan minum di hadapan pelajar Islam, namun entah macam mana boleh terbabas hingga mengeluarkan perkataan "pindah ke negeri lain" dan "balik ke China."

Semua 500 orang pelajar dan guru mendengar jelas kata2 daripada pengetua mereka. Pakcik maklum kata2 seperti itu memang sensitif, diharap pengetua itu lebih berhati2.

Pengetua Bersikap Perkauman

Pengetua merupakan pemimpin besar di sekolah dan tidak patut bersikap perkauman. Namun lain pula pengetua di SMK Tunku Abdul Rahman di Johor. Menurut laporan polis yang tersebar, pengetua SMK Tunku Abdul Rahman, Siti Inshah Mansor didakwa mengeluarkan kata-kata yang tidak "sedap" didengar pada 12 Ogos ketika mengulas masalah disiplin pelajar.

Beliau didakwa telah berkata bahawa pelajar Cina tidak diperlukan dan perlu dihantar ke China manakala pelajar India patut membuang ikatan tali di pergelangan tangan mereka kerana hanya anjing memakai tali seperti itu.

Pakcik kurang pasti dengan laporan ini kerana berlaku juga percanggahan maklumat. Dengar cerita, pihak pelajar dan pihak pengetua masing2 telah membuat laporan polis. Pengetua itu juga sudah membuat permohonan maaf.

Jumaat, 20 Ogos 2010

Hotel sijil halal di Selangor

22 hotel di Selangor telah mendapat sijil halal daripada Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), dengan pertambahan lima lagi hari ini, 19 Ogos 2010.

Hotel2 yang baru mendapat sijil halal itu ialah Hotel Concorde Shah Alam, Hotel Singgahsana Petaling Jaya, Hotel Carlton Holiday Shah Alam, Hotel Grand Dorsett Subang Jaya dan Hotel Crystal Crown Klang.



Pegawai Perhubungan Awam JAIS, Nurhamizah Othman berkata, "Kami harap umat Islam lebih peka memilih hotel yang mempunyai sijil halal supaya tidak tertipu dengan pakej bufet Ramadan yang ditawarkan oleh hotel-hotel yang tidak mempunyai sijil halal.”

Jadi eloklah kiranya kita mengunjungi hotel2 yang telah mensapat sijil halal sahaja demi mengelak syak wasangka.

Lagu Raya Siti Nurhaliza Anugerah Aidilfitri

Lagu raya Siti Nurhaliza. pakcik suka betul dengan lagu ni.

Khamis, 19 Ogos 2010

Isu kapal Selam Negara - Tidak boleh selam

Ahli parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar dalam temubual bersama akhbar Kompas di Indonesia pada 4 Ogos lalu kononnya kapal selam pertama negara KD Tunku Abdul Rahman tidak boleh menyelam selain mendakwa aset canggih itu sebagai usang dan terpakai.
Pakcik pun tidak tahu betul atau tidak dakwaan Nurul Izzah sebab setahu pakcik, takkanlah pihak kerajaan akan menggadaikan keselamatan perairan negara dengan membeli besi buruk.
Sebab rata-rata kita tau yang kapal selam negara menyelam dari Perancis hingga ke Teluk Sepanggar, Sabah.


Menteri Pertahanan Malaysia, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengulas tuduhan ahli parlimen Lembah Pantai itu dan menyifatkan Nurul Izzah sebagai penderhaka kepada negara.

“Kenyataan itu amat jijik, tidak bermaruah dan beretika yang bertujuan memburukkan imej negara di mata dunia,” katanya kepada pemberita selepas berbuka puasa bersama penduduk di masjid jamek, Sungai Keli Hutan Melintang, dekat Bagan Datoh, malam semalam.

"Walaupun kita sering berbeza pendapat tetapi biar perkara (kenyataan) yang benar, jangan sampai menjejaskan imej negara terutama yang melibatkan aset pertahanan negara."

Bonus Raya Penjawat Awam

Berita baik untuk penjawat awam di Pulau Pinang kerana bakal mendapat bonus raya ini.
Bonus raya RM400 akan diberi pada 3 September 2010. Menurut Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, bonus ini diberi dan menunjukkan kerajaan negeri menghargai perkhidmatan awam di Pulau Pinang.
Tahniah la pakcik ucapkan pada kakitangan awam Pulau Pinang. Pakcik kojo swasta memang kompom takdok bonus. Apapun, rezeki masing-masing....

Benjy Bebas tuduhan dadah

Pelakon Benjy kini boleh menghela nafas lega kerana telah dibebaskan dari tuduhan dadah. Benjy atau nama sebenar Khaeryll Benjamin Ibrahim yang juga merupakan anak kepada eniwati Azean Irdawty itu dibebaskan daripada tuduhan memasukkan dadah jenis syabu ke dalam badannya pada 15 Mac lepas. Namun Benjy masih perlu melalui dua pertuduhan yang lain.

Benjy, 32, kini ditahan di Pusat Pemulihan Akhlak Muar,Johor, selama dua tahun. Dua lagi pertuduhan terhadap Benjy ialah memiliki dadah jenis sama sebanyak 0.24 gram di rumah bernombor A-6-5 Menara Duta 2, Jalan 1/38B Off Jalan Segambut di sini pada 4 petang 11 Mac lepas, manakala bagi pertuduhan kedua, dia didakwa memiliki 0.14 gram dadah itu di alamat C-13-6, Vista Mutiara, Jalan Vista Mutiara, Off Jalan Ambong Kiri, Kepong Baru di sini pada 3 petang hari yang sama.

Berita Terkini - Roslin bercerai lagi


Pemain badminton negara, Roslin Hashim bercerai lagi utk kali kedua.. ai... takde jodoh la tu.. Rata2 kita masih ingat kisah perkahwinan pertama Roslin yang hanya mampu bertahan 12 hari.. Kini perkahwinan kedua juga tidak kekal lama, Roslin cerai lagi..

Roslin Hashim telah berkahwin kali kedua dengan Norhayati Othman, 38 tahun, Pengarah Pemasaran, Perbadanan Kemajuan Filem Nasional. Hanya mampu bertahan lebih kurang sebulan, Roslin memfailkan penceraiannya.

Diharap Roslin bnyk2 bersabar menempuh dugaan...

Rabu, 18 Ogos 2010

Lagu Raya

Lagu raya memang tidak dapat diasingkan tiap kali menyambut hari raya aidilfitri. Walaupun awal lagi, tapi biar kita pasang lagu raya jugak. yeah!!
Lagu Raya dari Allahyarham Sudirman


Selasa, 17 Ogos 2010

Kadar Zakat Fitrah 2010

Kadar zakat fitrah? Perkara yang penting pada kita ialah menunaikan zakat fitrah. Adakah kita sudah menjelaskan zakat fitrah kita? Di sini pakcik kongsikan maklumat mengenai zakat fitrah dan kadar zakat fitrah walaupun ramai yang telah mengetahuinya.

Kadar fitrah ialah satu gantang beras bersamaan 2.70 kg beras atau senilai dengannya. Kadar ini berdasarkan ketentuan oleh Pihak Berkuasa Agama Negeri-Negeri.Berikut adalah Kadar Zakat Fitrah bagi setiap negeri
Negeri.

Kadar zakat fitrah mengikut negeri:

Kadar Zakat Fitrah 2010 (RM)

Perlis RM6.00
Kedah RM7.00
Pulau Pinang RM7.00
Perak RM7.00
Selangor RM7.00
Negeri Sembilan RM6.50
Melaka RM6.50
Johor RM5.00 / 7.50 *
Pahang RM7.00
Terengganu RM5.00 / 7.00 / 8.00*
Kelantan RM7.00
Sarawak RM5.20
Sabah RM6.80
Wilayah Persekutuan RM7.00

*Mengikut jenis beras

Waktu membayar zakat

WAKTU WAJIB
Apabila terbenam matahari akhir 30 Ramadhan sehingga terbit matahari esoknya.

WAKTU YANG PALING AFDHAL
Sebelum sembahyang Hari Raya

WAKTU SUNAT
Sepanjang bulan Ramadhan

WAKTU MAKRUH
Selepas sembahyang Hari Raya sehingga terbenam matahari pada satu Syawal

WAKTU HARAM
Selepas terbenam matahari pada satu Syawal; hukumnya berdosa tetapi wajib ditunaikan segera zakat fitrah dan pada waktu itu ia dikira qada. Sekiranya masih dilengahkan, maka akan bertambahlah dosanya.

Resident Evil Afterlife

Resident Evil Afterlife, cerita yang ditunggu ramai oleh peminat2 resident evil. Pakcik pun tunggu gak citer Resident Evil Afterlife ni. Jom kite tengok preview cite..

Wow, lagi best rupenye Resident Evil Afterlife ni dalam bentuk 3D, menambahkan keterujaan pakcik. hehe..


Tarikh tayangan : 09.09.10
Pengarah : Paul W.S Anderson
Pelakon : Milla Jovovich, Ali Larter, Wentworth Miller, Sienna Guillory

Dalam filem terbaru ini juga ditampilkan ramai watak yang sebelum ini hanya muncul di dalam game:Chris Redfield, Jill Valentine.

Jadi lepas raya nanti pakat2 kite gi tengok Resident Evil : Afterlife in 3D.

Huhahahahahuhuhuhaaaaa..........

Isnin, 16 Ogos 2010

Epilog Syurga Cinta

Epilog Syurga Cinta
Epilog Syurga Cinta merupakan satu lagi drama yang meletup ketika ini.



Masa tayangan : 6.30 ptg (Isnin - Khamis)
Epilog syurga cinta memang sebuah drama 28 episod yang sangat menarik dan wajib tonton... so, marilah kita balik kerja awal demi menonton cite ni. hehe

Ahad, 15 Ogos 2010

Cinta Kirana


Cinta Kirana, sinetron baru yang kian meningkat naik ratingnya. Cerita ni ditayangkan kat Astro Ria jam 6.30 hingga 7.30 mlm. Dari hari Selasa sampai Jumaat. Kat sini pakcik papar maklumat detail cerita Cinta Kirana.

Masa tayangan
: 6.30 7.30 mlm
Hari : Selasa - Jumaat
Lagu tema : Dia Milikku (Yovie Nuno)
Sipnosis : Kirana adalah gadis berusia 18 tahun yang tinggal dengan neneknya, Sita. Suatu hari Saat sedang mengantarkan Koran pada pelanggannya, Kirana tertabrak mobil yang dikemudikan Galang. Karena Galang malah menertawakannya, Kirana kehilangan emosi dan menampar Galang.

Saat tau kejadian yang menimpa neneknya, Kirana marah besar. Kirana mendatangi rumah Rama dan melabraknya. Rama lalu ikut dengan Kirana ke RS untuk mengurus segala hal. Betapa terkejutnya Rama saat melihat Sita. Ternyata Rama dan Sita dulunya adalah sepasang kekasih yang terpisah karena keadaan.

Rama yang menyukai Kirana berniat menjodohkan Kirana dengan Galang. Rama berjanji pada Sita untuk menyatukan kedua cucu mereka itu.

Sementara itu Riana diminta oleh Sandra, ibunya, untuk secepatnya meresmikan hubungannya dengan Galang. Riana dan Ibunya mempunyai niat jelek untuk memanfaatkan harta Galang, supaya mereka dapat hidup senang.

Walaupun tahu Galang sudah mempunyai pilihan Hati, Rama tetap memintanya bertemu dengan Kirana. Galang akhirnya bersedia. Kirana yang juga dipaksa oleh neneknya, akhirnya mau menemui Galang. Tapi pertemuan mereka selalu berujung dengan keributan, sampai akhirnya Rama yang melihat mereka bertengkar memberitahu kalau Galang dan Kirana sudah dipertunangkan. Galang dan Kirana sama sama terkejut.

Kirana yang pusing curhat pada Baim. Baim yang memang mencintai Kirana, mengajak Kirana kabur.

Peristiwa demi peristiwa yang dihadapi Kirana dan Galang membuat mereka dekat, dan tanpa mereka sadari, benih benih cinta mulai muncul dihati mereka.



Saat hubungan Kirana dan Galang mulai membaik, terjadi sebuah kecelakaan. Galang yang harus melakukan pekerjaan ke luar kota, mengalami kecelakaan dan dinyatakan meninggal, Karena semua orang menganggap Galang sudah meninggal, usaha keluarga Kakek mengalami kebangkrutan, Kirana berusaha menenangkan Kakek dan nenek Galang dan berjanji akan menjadi penopang keluarga. Melihat semua usaha Kirana, Kakek dan Nenek terharu.

Kirana lalu mencari pekerjaan, mulai dengan narik bajaj sampai jadi tukang cuci piring di sebuah restoran namun tak satupun yg sukses. Semua gagal karena kecerobohannya.

Kirana yang putus asa lalu menemui salah seorang teman Galang untuk minta kerjaan. Teman Galang itu lalu memperkenalkannya pada seorang Pria bernama Evandra. Evandra pemilik penerbitan kecil yg tak menerima karyawan perempuan akibat membenci perempuan. Semakin mengenal Kirana Kebencian Evandra terhadap wanita juga perlahan-lahan menghilang setelah ia merasa menyukai Kirana. Sayangnya semua tahu bahwa Kirana sangat setia dan masih menunggu Galang.

Suatu hari saat sedang bekerja, Kirana bertemu dengan seseorang yang sangat mirip dengan Galang, tapi dia tidak mengenali Kirana dan mengatakan bahwa namanya adalah Mischa, dan dia adalah tunangan seorang Wanita bernama Renata.

Mischa sebetulnya adalah Galang namun karena Tidak tega meninggalkan Renata yang sudah menolongnya, dia rela mengambil jati diri Mischa yang sebenarnya adalah Adik kembarnya. Galang terus berakting sebagai Mischa untuk Renata. Namun tanpa sepengetahuan Renata, Galang suka diam-diam mendatangi rumahnya hanya untuk memandang wajah Nenek, Kakek atau Kirana. Galang bahagia karena Kirana menjaga keluarganya namun juga hancur karena tak bisa mengembalikan cintanya untuk Kirana.

Pelakon :

Nia Ramadhani as Kirana
Randy Pangalila as Galang
Kiky Farell as Baim
Marwa Tsania as Riana
Yatty Surachman as Nenek Sita
Arthur Tobing as Kakek Rama
Erly Ashy as Nenek Aida
Emma Waroka as Sandra

Berita Terkini - Promosi Underwater World Langkawi

Istimewa untuk warga Langkawi sempena Ramadhan ini kerana Underwater World Langkawi menyediakan harga tiket promosi. Dengan menunjukkan Mykad di kaunter tiket, warga Langkawi akan mendapat harga yang istimewa.

Tempoh promosi : 11 Ogos - 9 September 2010
Harga tiket : Kanak-kanak RM5 (biasa RM18)
Harga tiket : Dewasa RM10 (biasa RM28)

Harga promosi ini hanya untuk warga Langkawi sahaja

Berita terkini - Suami mengamuk ditembak mati

Apa sudah jadi dengan dunia hari ini.. Seorang suami menetak isterinya hingga mati dan menyerang dua orang anak perempuannya.

Kejadian dilaporkan berlaku di Taman Mawar, Langkap, Teluk Intan, Perak pada 5.15 pagi. Amukan suami itu berakhir pada jam 8.30 pagi apabila dia ditembak mati oleh anggota polis kerana menyerang pihak polis dengan parang.

Dalam kejadian itu, isterinya maut ditetak manakala anak perempuan putus dua batang jari dan seorang lagi tidak cedera.

Motif serangan masih tidak diketahui.

Sabtu, 14 Ogos 2010

Talian Remaja Hamil Melaka

Sekarang ni, hari2 ini kita dikejutkan dgn penemuan bayi2 yang dibuang oleh ibubapa masing2. Amat malang kerana sebahagian besar bayi yang ditemui, sudah tidak bernyawa lagi.

Justeru, kerajaan negeri Melaka mengambil tindakan menyediakan talian bebas tol untuk remaja hamil luar nikah. talian ni diwujudkan untuk menyediakan khidmat nasihat.

Remaja yang hamil luar nikah tidak perlu malu untuk menghubungi talian ini kerana segala maklumat adalah sulit dan dirahsiakan.

06-2333 333

Saksi utama kes Norman dan Memey

Saksi utama kes khalwat pelakon Norman Hakim dan Memey Suhaiza telah memberi keterangan di mahkamah. Muhamad Yusri Abd. Razak, 55, seorang pereka dalaman mengaku bahawa dia yang membuat aduan perbuatan mungkar itu kepada JAIS.
Muhamad Yusri yang bekerja di pejabat bersebelahan pejabat Norman berkata ketika disoal Pendakwa Syarie,

"Selama 8 bulan, setiap hari saya melihat Memey membawa bantal dan tilam ke pejabat Norman"

"Bagaimanapun niat untuk membuat aduan tersebut saya abaikan disebabkan bekas isterin Norman, Abby Abadi sedang sarat mengandung ketika itu."

Muhamad Yusri berkata walaupun mempunyai hubungan rapat dengan keluarga Norman, beliau sanggup datang memberi keterangan di makhamah setelah melihat banyak pembohongan selama ini.

Berita terkini - Wanita jelita kahwin 6

Tak tau la apa sudah jadi pada dunia sekarang..
Seorang wanita cantik telah bersuami 6 org dlm 1 masa demi mengaut harta sang suami.
Wanita licik ini berkenalan dengan mangsanya di iPod dan Facebook. Terpikat dengan kejelitaan serta kata2 manis daripada wanita itu, mangsa2 telah mengahwini si penipu dan tidak mendaftarkan perkahwinan atas permintaan wanita itu

Berita terkini, isu terbaru - Kesesakan luar biasa di Kuala Lumpur dan Lembah Kelang

Kesesakan jalanraya merupakan 1 lumrah di Kuala Lumpur dan Lembah Kelang.
Kesesakan ini terjadi di waktu puncak iaitu pagi dan petang. Tapi apa yang pakcik alami semalam merupakan antara kesesakan luarbiasa. Kesemua jalan2 utama di Lembah Kelang mengalami kebanjiran kenderaan yang entah berapa kali ganda. Tempoh untuk ke satu2 destinasi mengambil masa yang begitu panjang. Bayangkan saja perjalanan pakcik dari tempat kerja di subang ke Cheras memekan masa 4 jam!! Nasib baik puasa jadi bertambah la kesabaran pakcik.. hehe

Jumaat, 13 Ogos 2010

Berita terkini, isu terbaru - Bung Mokhtar tidak dipenjara




Ahli Parlimen dari Sabah, Bung Mokhtar sungguh bertuah kerana tidak dipenjara dan hanya didenda RM1000. Sungguh bertuah nasib badan kerana didenda sebanyak itu sahaja.
Mahkamah Tinggi Syariah, Shah Alam telah menerima rayuan Bung Mohktar agar tidak dipenjarakan.
Pakcik pun tumpang gembira untuk pasangan Bung Mokhtar dan Zizie Ezzatie kerana dapat menyambut ketibaan Syawal di kediaman sendiri, bukan di balik tirai besi seperti yang dijangkakan sebelum ini.
Kisah Bung Mokhtar dan Zizie bernikah tanpa izin ini harus dijadikan teladan buat kita. Sememangnya bagus bernikah namun eloklah kiranya dilakukan mengikut undang2 negara kita..

Khamis, 12 Ogos 2010

Berita terkini, isu terbaru – Pinjaman Wang Ramadhan Special

Apabila restoran dan hotel giat mempromosikan Buffet Ramadhan, syarikat pinjaman wang berlesen juga sibuk mempromosikan kempen pinjaman mereka.

Dorang sedar yang setiap kali bulan perayaan, rakyat memerlukan wang lebih untuk persiapan Aidilfitri, maka syarikat pinjaman ini "memancing" hati rakyat kita dengan memberi kadar faedah yang lebih rendah.

Yang sering terperangkap dgn situasi ini ialah kakitangan kerajaan. jadi marilah kita beringat. persiapan raya biarlah mengikut kemampuan. Janganlah kita berlebih lebihan...
Kelak selepas raya, peritnya jika dibeban hutang.

Berita terkini, isu terbaru – Jom berhenti merokok



“Bergaya, Nampak matang, release tension, nak berdiet, boleh kurus, suka-suka je” ayat biasa perokok.

Umum semua orang tahu yang merokok tidak ada kebaikan walaupun satu. Daripada kita kecil sampai la beso panjang mcm skrg, pakcik percaya kita telah lihat lebih daripada 20 kali berita yang memaparkan keburukan rokok. Itu belum lagi dikira kempen taknak merokok yang dijalankan oleh kerajaan.

BELANJAWAN : Perokok paling gelisah

Setiap kali belanjawan Negara dibentangkan, kita akan lihat ramai rakyat yang prihatin akan tekun menatap tv. Atau sibuk membeli akhbar untuk melihat berita terkini tentang belanjawan. Muka memasing punyelah risau, tapi bukan risaukan harga minyak naik,harga makanan naik, tapi cume merisaukan harga rokok yang dicium hari-hari.

ROKOK MAHAL : Biar tak makan, janji mulut berasap!!

Siapa kata langkah kerajaan menaikkan harga rokok boleh mengurangkan kadar perokok? Merokok merupakan 1 ketagihan, bukan suka-suka. Kalau rokok mahal, mereka beralih kepada rokok seludup, atau potong mana2 belanja bulanan untuk menampung belanja rokok.

Bahan kimia berbahaya dalam rokok

Nak jimat belanja untuk merokok? Mari pakcik ajarkan cara membuat rokok buatan sendiri. Di sini ada resepi turun temurun cara membuat rokok yang “kaw”.

Bahan-bahan / Ramuan

1 plastik asap kereta
2 sudu teh pencuci lantai
1 sudu kecil racun tikus
1 mangkuk raksa
2 ketul cadmium (bateri alkali)
3 ketul najis lembu kering

Campurkan semua bahan di atas didalam mangkuk besar
Kacau perlahan di bawah suhu 20 darjah
Gunakan wang kertas RM50 untuk membalutnya
Sila isap dan anda dah tak jauh dari signboard SELAMAT DTG KE ALAM BARZAKH

Jadi sempena bulan Ramadhan al-Mubarak ini, peluang untuk si perokok meninggalkan rokok teramatlah cerah. Mari kita katakan TAKNAK kepada rokok.

Rabu, 11 Ogos 2010

Kes bekas ADUN Mati Ditembak

Polis telah menyelesaikan kes kematian bekas ADUN Permatang, Datuk Aziz Mohd Noor dan bekas pembantunya, Siti Rohana Ismat.
Bekas Adun dan bekas pembantunya itu maut ditembak di kepala. Polis juga telah mengenal pasti siapa yang membunuh dan kemudian membunuh diri.
Datuk Aziz Mohd Noor dikatakan mempunyai hubungan dengan Siti Rohana namun dinafikan oleh keluarga kedua2 pihak.

Jadual Berbuka Puasa 2010

Jadual berbuka puasa 2010 untuk mendapatkan masa yang tepat daripada JAKIM untuk seluruh Malaysia. Dapatkan jadual berbuka puasa. Sila klik sini http://www.islam.gov.my/portal/puasa10.php

Selasa, 10 Ogos 2010

Buffet Ramadhan 2010

Tidak Sempat Memasak?

Sempena bulan Ramadhan, kebanyakan pengusaha restoran dan cafe ada menyediakan perkhidmatan berbuka puasa secara buffet. Buffet ini lebih digemari oleh para pelanggan kerana dapat merasai pelbagai jenis juadah dan mengelak pembaziran makanan.

Kepada mereka yang sibuk dengan kerja atau kepada yang ingin berbuka di luar, dan tercari-cari tempat untuk berbuka, di sini pakcik sertakan sebahagian daripada promosi buffet ramadhan untuk pilihan anda semua...

Philea Hotel, Melaka
Promosi Buffet Ramadhan
Dewasa RM68, Kanak-kanak RM35
13 Ogos - 9 September 2010
Tel : 06 233 3399

Ikea Restaurant
Buka Puasa Buffet
+/- RM60
11 Ogos - 9 September 2010


Crystal Crown Hotel

Buffet Ramadhan
11 Ogoos - 9 September 2010
RM60++


p/s: kalau ada tempat berbuka puasa yang menarik, sila kongsikan.

Kelas Bahasa Inggeris untuk kakitangan awam

Pejabat Setiausaha Persekutuan Sarawak mungkin akan menganjurkan kelas bahasa inggeris untuk kakitangan kerajaan. Sasaran kumpulan ialah penjawat awam muda.

Setiausaha Persekutuan Sarawak, Md. Yahaya Basimim berkata, penguasaan bahasa berkenaan memang satu kriteria baru dan mereka yang lemah harus mengambil inisiatif sendiri supaya kemahiran masing-masing dapat ditingkatkan.

"Saya harap semua peringkat penjawat dapat mengambil peluang yang ada kerana peluang untuk lebih maju (dalam perkhidmatan awam) masih berasaskan kepada kelulusan akademik untuk membolehkan seseorang itu dinaikkan ke peringkat atau gred yang lebih tinggi,”

Hidu Gam

Persatuan Mencegah Dadah Malaysia (Pemadam)menggesa kerajaan membentangkan segera rang undang-undang bagi mengaitkan aktiviti hidu gam sebagai kesalahan.

Menurut Setiausaha Agung PEMADAM, Datuk Kamalia berkata, kanak-kanak mudah terpengaruh dengan gejala ini. Katanya lagi, "Kami melihat salinan draf rang undang-undang itu awal tahun ini dan berharap kerajaan dapat membentangkannya di Parlimen sebelum Oktober ini.”

Senawati Mariam Baharom Meninggal

Al-Fatihah buat Allahyarham seniwati Mariam Baharom, 75, yang telah meninggal di rumahnya di Singapura pada 5.20 pagi 8 Ogos lalu.

Isu Saman Ekor

Saman ekor membebankan atau mendisplinkan rakyat?

Saman ekor telah menjadi isu yang hangat ketika ini. Ini berikutan langkah kerajaan menyenarai hitamkan kenderaan dan tidak dapat memperbaharui cukai jalan sehingga menjelaskan saman.

Pada pakcik, saman ekor memang agak membebankan terutama pada mereka yang mempunyai "koleksi" saman lampau. Ada juga pemandu yang saman ekornya berjumlah ribuan Ringgit Malaysia.

Namun ada kebaikan juga. Kerana sebelum ini, para pemandu sentiasa berlumba-lumba di lebihraya, tidak menghiraukan had kelajuan. "Surat Cinta" yang dikirim PDRM dibiarkan sahaja kerana tidak memberi apa2 kesan.

Petikan dari www.drkhir.com

"Saya berharap kerajaan akan mengkaji semula tindakan menyenaraihitamkan kenderaan yang tidak menjelaskan "saman ekor" sehingga tidak dapat memperbaharui cukai jalan.
Kerajaan tidak wajar sama sekali mengaitkan kesalahan memandu laju dengan keperluan undang-undang untuk memperbaharui cukai jalan dan insurans. Apakah yang ada dalam akal fikiran pembuat polisi ini? Kita menghalang mereka yang melanggar satu peraturan dari mematuhi peraturan lain. Janganlah kerana kesalahan saman ekor akan melarat kepada masalah kemalangan jalan raya yang mungkin melibatkan kematian tanpa perlindungan insurans dan cukai jalan. Inilah yang dikatakan lain bengkak, lain pula yang bernanah."

Isnin, 9 Ogos 2010

Bulan Kemerdekaan 2010 - Erti dan Program Sambutan

Bulan Ogos menjelang lagi. Pada bulan kemerdekaan ini, pelbagai aktiviti dan program telah dirangka utk meningkatkan lagi semangat kenegaraan di dalam diri penduduk Malaysia. Tema kemerdekaan pada tahun ini ialah 1MALAYSIA MENJANA TRANSFORMASI
Program-program kemerdekaan turut dijalankan di sekolah-sekolah utk menerapkan nilai2 cintakan Negara dari awal lagi. Institusi-institusi lain turut mengambil bahagian menjalankan aktiviti-aktiviti kenegaraan.

Erti kemerdekaan


Jika ditanya orang ramai tentang erti kemerdekaan, ini jawapannya,

Budak sekolah : Hari cuti sekolah

Pekerja : Hari cuti rehat

Warga asing
: Hari lepak2 di Kotaraya

Pelancong asing
: Hari ada pertunjukan bunga api dan konsert

Mat rempit : mlm tu ada racing motor

Petikan dari arkib Negara:
“Kemerdekaan yang dikecapi bermakna kita bebas bukan sekadar daripada penjajahan fizikal malahan mencakupi spiritual dan mental. Erti kemerdekaan yang dinikmati ialah membebaskan diri daripada cengkaman kuasa asing seterusnya berusaha bangkit sebagai bangsa bermaruah. Kekuatan politik untuk memperolehi kemerdekaan perlu didokong oleh penguasaan ilmu pengetahuan untuk mempercepatkan proses pembangunan negara.”

Antara program-program bulan kemerdekaan peringkat nasional:

Majlis Pelancaran Kibar Jalur Gemilang

Tarikh: 1 Ogos 2010
Tempat: Stadium Utama, Kangar, Perlis
Masa: 8.00 malam -10.30 malam

Pameran Kemerdekaan "Wira Yang Tidak Dicanang"
Tarikh: 17 Ogos 2010 hingga 17 September 2010
Tempat: Muzium Negara
Masa: 9.00 pagi - 6.00 petang
Agensi Pelaksana : Jabatan Muzium Malaysia

Majlis Berbuka Puasa Muhibah 1Malaysia
Tarikh: 30 Ogos 2010
Masa: 6.15 petang – 10.00 malam
Tempat: Masjid Wilayah Persekutuan
Agensi Pelaksana: Jabatan Arkib Negara

Acara Perbarisan dan Perarakan
Tarikh: 31 Ogos 2010
Masa: 7.00 pagi- 9.30 pagi
Tempat: Stadium Putra, Bukit Jalil, Kuala Lumpur

Niat Puasa

Sempena Ramadhan yang bakal menjelang, marilah kita-sama memperbanyakkan ibadah. Pada yang telah lupa, disini pakcik kongsikan niat puasa, niat puasa sebulan dan niat berbuka sebagai ingatan.


niat berbuka

Pelajar Tumbuk Guru


Sungguh biadap dan kurang ajar!!
Itulah yang pakcik dapat ucapkan bila menonton video ini.

Pada zaman yg serba serbi moden ini, guru-guru kini hanya menjadi "alat mengajar" dan tidak lagi dihormati seperti yang sepatutnya.

Video ini menunjukkan pelajar yang kurang ajar itu tergamak memaki dan menumbuk gurunya sendiri.

Pakcik sangat berharap agar insiden ini diambil tindakan sewajarnya demi membela nasib guru.

HIDUP CIKGU!!!

Ahad, 8 Ogos 2010

Balik kampung bersama Sani Express


Pakcik selalu berjalan jauh. Terutama ke Kuala Terengganu dan Kota Bharu. Jika menaiki kereta, tentunya perbelanjaan minyak dan tol menjadi beban. Tambahan pula mata sudah tidak cukup "kuat" untuk perjalanan jauh.
Cara alternatif, menaiki bas ekspress. Banyak syarikat bas ekspress yang telah pakcik cuba, namun setelah menaiki Bas Sani Express, pakcik terus terpikat untuk menggunakan khidmat syarikat ini.

Dengan bas yang menggunakan teknologi baru, ruang dalaman yang luas dan selesa, tambahan dengan kakitangan yang mesra, pakcik akan terus bersama Sani Express.
Menjelang bulan Ramadhan ini, apakata jika kita yang merancang pulang ke kampung berhari raya, memilih perkhidmatan bas ekspress daripada memandu kereta.
Ini dapat membantu:
-mengurangkan belanja
-mengurangkan kesesakan jalanraya
-lebih menjamin keselamatan

Dan pakcik mencadangkan agar kita menggunakan perkhidmatan bas Sani Ekspress.

Berikut pakcik senaraikan destinasi-destinasi Sani Ekspress
Perlis Tel/Fax 04 977 9621
Alor Setar Tel/Fax 04 731 1871
Kota Bharu Tel/Fax 09 744 6767
Kuala Terengganu
kuantan Tel/Fax 09 517 7797
Shah Alam Tel 03 554 11973
Klang Tel 03 334 42754
Kajang Tel 03 873 67337
Hentian Putra Tel 03 404 27222
Hentian Duta Tel 03 620 10105
Maklumat lanjut boleh didapati dengan melayari web rasmi Sani Express www.saniexpress.com.my

Cicak Tokek yang berharga




Cicak merupakan haiwan yang sgt menggelikan oleh kite semua. Pakcik sendiri pada masa kanak2 suke bermain lastik cicak.
Tapi bagaimana jika cicak itu berharga jutaan ringgit?
Sejenis cicak yang dikenali sebagai tokek, dianggarkan bernilai RM1 juta untuk setiap kg.
Cicak ini didakwa mujarab utk menyembuhkan HIV namun belum ada kajian terperinci mengenainya.
Kerja mencari tokek ini agak kurang diketahui oleh penduduk di semenanjung namun agak popular di kepulauan Borneo.
Jadi pakcik rasa, sebelum kita melastik cicak, kita tgk dulu ianya cicak biasa atau tokek. RM RM RM!!

Maizawati kini bahagia


Tahniah pakcik ucapakn kepada Maizawati kerana selamat diijabkabulkan dengan jejaka pilihan hatinya, Mohd Yassin Rahim yang berasal dari Kota Kinabalu Sabah.
Walaupun berbeza jarak umur 12 tahun, Maizawati 35 dan Yassin 23, namun pasangan ini saling memahami saling melengkapi.
Bekas isteri kepada bekas penyanyi rock Akhil Hayy ini menyifatkan perkahwinan ketiga ini sebagai yang paling bermakna dan berharap ini merupakan yang terakhir utknya.
Sama2lah kita mendoakan agar Maizawati dan Mohd Yassin berbahagia hingga ke akhirnya. Amin…

Gay Berjaya atasi Bolt


Kejohanan Berlian – Jaguh pecut Usin Bolt telah diatasi oleh jaguh pecut amerika syarikat, Tyson Gay.
Bolt, pemegang rekod dunia 9.58 saat, hanya mampu mencatat 9.97saat untuk menempa tempat kedua dibelakang Gay, 9.84 saat.

Sabtu, 7 Ogos 2010

Chelsea perlu ditumbangkan - United


Alex Ferguson mengatakan Chelsea merupakan ancaman besar kepada United dan perlu ditumbangkan jika ingin mengungguli Liga Perdana Inggeris (EPL) musim ini.

Chelsea yang telah merampas tahta juara EPL daripada Manchester United dilihat berpeluang untuk terus mempertahankan gelaran.

Kencing Tikus - 5 lagi mangsa terbaru


Penyakit kencing tikus atau leptospirosis menambah 5 lagi mangsa di Kedah menjadikan 11 kes setakat ini.
Terdahulu, penyakit kencing tikus ini telah meragut 6 nyawa di Lubuk Yu, Maran. Semua mangsa dijangkiti penyakit itu selepas menyertai Operasi menyelamat.

Anna Chapman - Perisik Seksi





Andai ada anugerah perisik paling seksi, pakcik rasa perisik dari Russia ini layak untuk anugerah itu.

Anna Chapman, 28 tahun, mempunyai bentuk tubuh menggoda dan wajah jelita, menggunakan "keistimewaannya" untuk mendapatkan maklumat sulit AS daripada pegawai-pegawai tinggi AS.

Baru-baru ini pakcik ada menonton SALT, rasanya filem ini ada ala-ala kisah si perisik ni.

p/s: wanita cantik bahaya

Jumaat, 6 Ogos 2010

1 Malaysia - Lagu Tema Kemerdekaan 2010


1 Malaysia telah dipilih sebagai lagu tema kemerdekaan 2010. Tema bagi hari kebangsaan 2010 ialah 1 Malaysia Menjana Transormasi.
Lagu tema kemerdekaan 2010 ini merupakan sebuah lagu yang bersemangat bersesuaian dgn Gagasan 1 Malaysia yang diasaskan oleh Perdana Menteri kita.
Video lagu rasmi kemerdekaan 2010 ini disertakan dengan logo dan senikata, jadi boleh lah kita semua menyanyikannya bersama2.

Semoga lagu ini dapat meningkatkan semangat 1 Malaysia dalam diri kita semua.

Khamis, 5 Ogos 2010

Aksi 18sg - Jangan tiru!!

Ni bukan aksi 18sx, tapi aksi terlampau yang boleh membawa padah cukup kejam jika ditiru.
video

Rabu, 4 Ogos 2010

Interesting place in Kuala Lumpur - Jom jalan di KL









Untuk memenuhi permintaan seorang kawan blogger dari luar, pakcik review sikit tempat yang menarik di Kuala Lumpur.

Kuala Lumpur memang banyak tempat yang menarik. Antara tempat yang wajib dilawati aialah KL Tower, KLCC, Putrajaya,Dataran Merdeka, Bukit Tunku, Tasik Perdana, Mid Valley Megamall dan I-City di Shah Alam.

walaupun ada org cakap "KL ni bukan besar mana", namun untuk melawat tempat2 menarik di KL memang tidak cukup seminggu.

Mak Khairuddin - video apa?



Sekarang ni ramai org memperkatakan fasal video mak khairuddin, mak kiut, mak sempoi dan mcm2 lagi.

So pakcik pun try la bukak dlm youtube. Pergh... betul la sempoi emak ni. hits dia punye video. siap ada 3 siri lagi.

Buat2 pesanan utk anak dlm youtube lagi. hehe. lepas tu pakcik pun fikir mcm apa yg org lain fikir, sapa khairuddin ni?

Jika pelajar sekolah dibenar berkahwin, selesaikah masalah pembuangan bayi?

Dulu sekolah ibu mengandung, kini kerajaan negeri Melaka menggalakkan pula ibubapa membenarkan pelaja2 sekolah berkahwin demi mengelakkan gejala buang bayi.

Saranan itu turut "direstui' Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) dengan memberi kebenaran nikah kepada pelajar lelaki bawah 18 tahun, pelajar perempuan pula bawah 16 tahun.

"kalau ada pelajar tidak boleh tahan, tolong jangan berzina, minta kebenaran jumpa mufti, kita akan benarkan" kata Ali Rustam.

Pendapat pakcik pula, perkahwinan usia muda, dengan nafkah yang masih ditanggung ibubapa, kelak boleh mengundang masalah lain pula.

Barang Lama di karnival jualan murah - Pengguna Perlu Berwaspada

Sempena bulan Ramadhan ni, semestinya kita membeli belah untuk persiapan Aidilfitri. Namun tahukah kita ada segelintir peniaga yang menjual barangan lama sebagai barangan baru?

Kes-kes sebegini banyak terjadi ketika karnival jualan murah.

So lebih baik kita berwaspada dan meneliti barangan yang kita beli itu. Pada pakcik, kalau barangan lama tu masih elok dan baik, pakcik tidak kisah ianya lama atau baru..

Bekas ADUN Maut Ditembak


Bekas Adun Mati ditembak

Bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) kawasan Permatang, Selangor, Datuk Abdul Aziz Mohd. Noh, 64, dan bekas pembantu peribadinya, Siti Rohana Ismat, 43, ditemui mati dengan kesan tembakan di kepala masing-masing.

Mayat keduanya ditemui di dalam sebuah kereta di kilometer 455.7, Lebuh Raya Utara Selatan.

Mayat Rohana mempunyai 2 kesan tembakan dan Abdul Aziz 1 kesan tembakan di kepala. Polis mengesahkan turut menemui pistol revolver .38 milik Abdul Aziz yang dipercayai digunakan dlm kes ini.

Pakcik belum dapat maklumat lanjut, tapi tembakan tu mungkin dilepaskan dari dalam kereta mangsa sendiri.

Selasa, 3 Ogos 2010

Buaya Di Port Dickson




Gempar orang ramai di pantai Ixora Permai, Port Dickson dengan penemuan bangkai buaya tembaga berukuran 5.48 meter.

Kita imbas kembali kisah seorang pemuda dari Melaka yang mendakwa kakinya digigit buaya sehingga cedera di pantai PD Januari lalu. Namun dakwaannya dinafikan banyak pihak.

Penemuan bangkai buaya ni seakan mengiyakan kata2 pemuda itu.

pakcik tengok dalam "paper", buaya tu memang besar dan menakutkan.

Tapi lepas pakcik fikir, selesa jugak ke buaya tu dok kat laut? Risau juga nak mandi pantai.

Isnin, 2 Ogos 2010

Kibar Bendera dapat hadiah RM40,000


Berita baik untuk penduduk di bawah Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ), dengan hanya mengibarkan bendera, anda berpeluang memenangi hadiah bernilai RM40,000 seperti TV plasma, Komputer riba dan telefon bimbit.

kempen Jom Kibar ini dianjurkan untuk menyemarakkan lagi sambutan Bulan Kemerdekaan ke 53.

kempen bermula 1-25 Ogos dan maklumat lanjut boleh didapati di web www.mpsj.gov.my